15.06.2017 u 20:13

MLADI HRVATI TVRDE DA SU PRONAŠLI ALTERNATIVU VELIKOM PRASKU: Uopšte nema „početka svega“?

Dvojica mladih hrvatskih fizičara Petar Pavlović i Marko Sosić javila su članak u prestižnom naučnom časopisu Physical Review D u kojemu propituju mogućnost novog kozmološkog modela svemira koji bi bio alternativa uvreženom modelu Velikog praska.

U članku "Ciklička kozmologija u modificiranoj gravitaciji" Petar Pavlović, naučni istraživač na Fakultetu u Hamburgu (ujedno i zaposleni na naučno-istraživačkom centru DESY u Hamburgu) i Marko Sosić, naučni saradnik na zagrebačkom FER-u, zavodu za primijenjenu fiziku, propituju mogućnost modela cikličkog svemira.

Reč je o konceptu koji se više puta javljao kroz istoriju, ali nikada do sada nije obrađen kao potpun fizikalni model. U svom modelu Pavlović i Sosić objasnili su dinamiku prostor-vremena i materije od početka ovog svemirskog ciklusa do današnjeg stadijuma te predvideli u jednom trenutku ponovno skupljanje koje će voditi do novog ciklusa.

Članak je objavljen u časopisu Physical Review D koji objavljuje Američko fizikalno društvo (APS) i odlikuje ga strog i detaljan proces recenzije te visok faktor uticaj (impact factor) u području fizike elementarnih čestica, teoriji polja, gravitaciji i kozmologiji.

Vest o uspehu dvojice mladih hrvatskih fizičara Hini je prosledio fizičar Andrej Dundović, zaposlen na Institutu za teorijsku fiziku Fakultetu u Hamburgu.

"Ono što bi sigurno bilo interesantno široj publici je to da takav kozmološki model s filozofskog aspekta umanjuje mogućnost za tzv. 'početak svega' što su teorije poput Velikog praska ostavile na tumačenje religijama, a religije taj događaj interpretirale kao stvaranje svijeta. Ovo je i jedan od retkih doprinosa hrvatskih znanstvenika objavljenih u najprestižnijim časopisima na području kozmologije", ističe Dundović.

Tanjug