TRI MILIJARDE PUTA VEĆA OD SUNCA: Otkrivena ogromna crna rupa!

Australijski naučnici otkrili su crnu rupu mase tri milijarde puta veće od Sunca, nastalu iz sudara tri spiralne galaksije.

Kako prenosi australijski javni servis ABC ona se nalazi u središtu galaksije IRAS 20100-4156, a od Zemlje je udaljena 1,8 milijardi svetlosnih godina.

Do otkrića supermasivne crne rupe u centru sudara došlo je sasvim slučajno, tokom probnog osmatranja na novom teleskopu nacionalnog državnog tela za naučno istraživanje u Australiji “Commonwealth Scientific and Industrial Researć Organisation” (CSIRO).

Astrofizičarka Liza Harvi Smit, koristeći teleskop “Australian Square Kilometre Array Pathfinder” (ASKAP) za rutinsko merenje mikrotalasnog zračenje galaksije IRAS 20100-4156, a zatim poređenja tih rezultata sa onim koje je napravio drugi CSIRO-v teleskop, uočila je da se gas u centru galaksije kreće neverovatno velikom brzinom.

Naime, gas se kretao 600 kilometara u sekundi, skoro duplo brže nego što su naučnici očekivali, što je dovelo do zaključka da se u centru galaksije formira supermasivna crna rupa.

- Crna rupa u centru naše galaksije ima svega četiri miliona puta veću masu od Sunca, a ova tri milijarde puta, što znači da je ona čudovište u odnosu na našu - rekla je Harvi Smit.

Kada se galaksije sudare i formiraju supermasivnu crnu rupu, to dovodi do stvaranja jata mladih zvezda velikom brzinom.

Prema rečima Harvi Smit, otkriće ogromnih crnih rupa poput ove, i saznavanja njihove mase, pomoći će stručnoj javnosti da bolje razume način formiranja galaksija širom univerzuma.

Tanjug